Nyt on viikon mittainen loma Bulgariassa ohi ja kyllä oli kiva tulla taas kotiin. Matkahan oli ihana, vaikkei tuo varsinainen kohde (Sunny Beach) ihan ehkä ollut sellainen meidän juttu. Mutta lomamatka tuonne tehtiin syystä, että olen raskaana ja silloin on parasta jättää omatoimilomat väliin ja ostaa valmis paketti. Ja Bulgaria siksi, että sinne oli lyhyt lento ja valmiita paketteja vaikka kuinka paljon. Eikä me siellä oltu vielä käyty. Ja kyllä se kieltämättä aika helppoa onkin tuollainen valmislomailu. Sen kun vain mennään sinne minne opas käskee. Lähtöselvityksenkin ne tekivät puolesta! Uskomatonta! Ostettiin kaikki mahdolliset retketkin ihan vain siksi, että päästäisiin vähäisellä liikkumisella ja kävelyllä, mutta nähtäisiin edes jotain. Ja nähtiinhän me.

Helsinki-Vantaan terminaali

Matkan alku oli vähän takkuinen. Mentiin lentokentälle ja noustiin koneeseen ja noustiin ilmaan ja sitten käännyttiin noin puolen tunnin lennon jälkeen takaisin kun oli ilmanpainejärjestelmässä jotain vikaa. Sitä korjattiin parisen tuntia, jonka jälkeen noustiin uudelleen ilmaan. Nyt viivyttiin taivaalla ehkä vartin verran kun kapteeni ilmoitti, että ei ole meidän päivä ja taas tultiin alas. Nyt päästiin sentään kentälle odottelemaan. Kesti muutaman tunnin se odotus. Kone oli kaikkiaan 13 tuntia myöhässä varsinaisesta lähtöajasta. Ja juuri kun mä olin varannut tuon aamulähdön ja sen takia valinnut sen kamalan Sunny Beachin kohteeksi, kun Nessebarin hotelleihin oli lähdöt kaikki illalla. No, nyt lähdettiin sitten illalla. Niin ja samalla koneella. Ne saivat sen korjattua.

IMG_7025.jpg picture by pupupossu

Mutta lentokentällä meni aika kyllä ihan kivasti nukkuessa ja virkatessa. Ja saatiin me sentään ruokakuponkeja matkanjärjestäjältä ja lupaus siitä, että saadaan matkasta yhden päivän hinta palautuksena takaisin. Eli loppujen lopuksi ekana päivänä tuli selvää säästöä.

IMG_6608.jpg picture by pupupossu

Sunny Beach - Nessebar

Ensimmäinen lomapäivä Bulgariassa meni siihen, että tutustuttiin ympäristöön. Sunny Beach oli juuri sellainen kuin etukäteen olin kuvitellut, tiennyt, lukenut, arvaillut ja pelännyt: pelkkiä hotelleja ja niiden marketteja, kaikissa marketeissa sama valikoima samanlaista tavaraa, kadun varret täynnä samanlaisia tai ainakin melkein samanlaisia ravintoloita, ravintoloiden väleissä myyntikojuja, joissa samanlaista roinaa ja romua ja vaatteita myytävänä eli ei mitään ostettavaa, letintekijöitä, hennatatuointien tekijöitä ja kaiken maailman yrittäjiä. Kaikki tutut jotka ovat tuolla käyneet ovat kehuneet kuinka halpaa kaikki on ja siellä on vaikka mitä ostettavaa. Mutta mitä se vaikka mitä on? Huonolaatuisia ja rumia vaatteita, vielä rumempia simpukoista tehtyjä matkamuistoja, koruja, kortteja ja piraattilevyjä joiden valikoima oli ainakin minun makuuni kelvoton, haalistuneita lippiksiä ja farkkuja. Ainoa asia mitä sieltä tuli ostettua oli pullovesi. Mutta ei pidä valittaa. Tiesin kyllä oikein hyvin millaiselle lomalle olin meidät varannut. Rantalomakohdehan tuo hotellikaupunki vain ja ainoastaan on. Eikä me olla rantalomaihmisiä. Yksi mies sanoi olleensa siellä jo 12 kertaa. Meille kyllä varmasti riitti tämä yksi kerta.

Päivän parasta antia oli käynti Nessebarissa. Nessebar on vanha kaupunki ja nimen omaan sen vanha osa kuuluu Unescon maailmanperintölistalle. Siellä oli kyllä sitä peruskamaa myynnissä turisteille ja myös samantapaisia ravintoloita kuin Sunny Beachissa, mutta myös sitä vanhan kaupungin tunnelmaa. Siellä oli ihan kiinnostavaa kävellä ja katsella paikkoja.

IMG_6623.jpg picture by pupupossu

Sunny Beach - rantaloma

Tämä päivä vietettiin sitten melkein kokonaisuudessaan rannalla. Joten nyt me voidaan sanoa, että oltiin sillä oikealla rantalomalla. Tämän takia ne kaikki ihmiset tänne tulevat. Uimaan ja ottamaan aurinkoa ja juomaan ja syömään - ja tekemään niitä halpoja ostoksia.

IMG_6675.jpg picture by pupupossu

Minulla ei ole koskaan riittänyt kärsivällisyys rannalla löhöilyyn. Kerran yritettiin viettää rantalomaa, mutta sen viikon rantalomaksi jäi tunnin mittainen auringossa löhöily johon sisältyi kaksi kertaa uimista meressä. Tällä päivällä me kyllä ylitimme itsemme. Menimme aamulla melkein ekoina rannalle, vuokrasimme kaksi aurinkotuolia ja yhden varjon ja olimme iltaan saakka. Mies kävi uimassa muutamia kertoja. Minä en kertaakaan. Tekosyynä tietysti raskaana oleminen. En missään tapauksessa halunnut vahingossakaan saada virtsatien tulehdusta. En ainakaan bulgarialaista tulehdusta :O) Mutta päivä meni kivasti varjon ja suojakertoimen 40 alla virkaten kesäkassia. Joten päivä oli tosi antoisa. Kassi on nyt toista sankaa vaille valmis. Ja kesääkin on vielä jäljellä.

IMG_6682.jpg picture by pupupossu

Burgas - Erketch

Tämä oli sitten kahden retken päivä. Ensimmäinen retki oli ostosretki Burgasiin. Sinnekin olisi kyllä päässyt hyvin omatoimisesti, mutta haluttiin olla tällä matkalla perusteellisesti laumasieluja ja mentiin opastetulle ostosmatkalle. Ja olihan näissä retkissä se hyvä juttu, että busseissa oli ainakin hyvin toimivat ilmastointilaitteet. Niin toimivat, että sain oikein nuhankin niistä.

IMG_6714.jpg picture by pupupossu

Burgasin ostoskaduilta ei juuri kummoista ostettavaa löytynyt. Miehelle yksi pusero ja vauvalle body. Mutta hienoa oli, että minäkin löysin itselleni topin - ja vielä sellaisen mikä mahtuu mammalle. Ja hintaan 5 euroa :O) Tässä vaiheessa aloin jo jotenkin käsittämään sen miksi kaikki kehuvat hintatasoa. Paitsi, että tämä toppi oli ostettu ilmastoidusta hienosta liikkeestä Burgasista ja se oli alennettu jo kahteen kertaan ja alkuperäinen hinta taisi olla 40 euron luokkaa. Silti. Iloinen olin, kun löysin vaatteen, joka mahtuu päälle.

Iltaretken kohteena oli vuoristossa sijaitseva Erketchin kylä. Tämä oli mielenkiintoinen paikka. Kylän teillä käveli possuja, lampaita, lehmiä ja aaseja. Tosin kun yritin lähestyä lampaita ne menivät vain karkuun. Aitauksessa olleet lampaatkaan eivät olleet minusta kiinnostuneita. Eivät ymmärtäneet, että olisin vain halunnut silittää niitä.

IMG_6751.jpg picture by pupupossu

Käytiin tutustumassa sata vuotta vanhaan saksalaiseen karstauskoneeseen. Hyvännäköistä huovutettavaa villaa koneesta tuli.

IMG_6759.jpg picture by pupupossu

Sitten vuorossa vanhan mummon taloon tutustuminen. Tarkoitti käytännössä sitä, että kävimme eteisessä, joka oli somistettu perinteisin bulgarialaisin vaattein, liinoin ja käyttöesinein. Silti ihan mielenkiintoista. Minä ja mies saatiin oikein pukeutuakin perinteisiin vaatteisiin. Tässä kohtaa kun kysyttiin vapaaehtoisia niin tietysti me. Tai siis minä. Mies tuli kai säälistä perässä, etten ihan yksin joutuisi häpeään. Mutta hauskaahan tämä vain oli.

IMG_6762.jpg picture by pupupossu

Kylän mummoilta löytyi sitten vihdoinkin jotain kiinnostavaa ostettavaa. He myivät kaikille kylään tulleille turistilaumoille itse kutomiaan villasukkia ja lapasia. Nämä oli varmasti neulottu omien lampaiden langoista ja ihan aitoa käsityötä.

IMG_6926.jpg picture by pupupossu

Eivätkä hinnat päätä huimanneet. 5 euroa sukat ja 5 euroa lapaset. Jäi vähän harmittamaan, ettei tullut ostettua useampia. Näille mummoille nuo eurot tulivat varmasti tarpeeseen.

IMG_6764.jpg picture by pupupossu

Illan huipennus oli kansantanssiesitys ja illallinen. Mies pääsi tässä osaksi esitystä - ei ehkä ihan vapaaehtoisesti, mutta kiltisti meni mukaan kuitenkin. Minusta tämä oli ehkä parasta koko matkalla. Haluaisin laittaa YouTubeen sen videonpätkän minkä filmasin, mutta se kiellettiin.

IMG_6796.jpg picture by pupupossu

Tähän retkeen kuului se, että illalla sai juoda niin paljon kun sielu sieti valkoviiniä ja punaviiniä. Minä sitten join pienen pullollisen kapitalistikolaa ja vähän isomman pullollisen vettä. Olisi se viini maistunut minullekin. Onneksi ruoka oli sentään hyvää.

Asparuhovo - Pobiti Kamani - Varna

Retkipäivä taas. Ensin Asparuhovon kylä, jossa ajelu aasivankkureilla, tutustuminen etnografiseen museoon, kansantanssiesitys (taas), välipala ja savikuppien dreijausnäytös. Tähänkin pyydettiin vapaaehtoisia kokeilemaan.

IMG_6848.jpg picture by pupupossu

Aika hyvä noin niinkuin ekaksi dreijaustyöksi :O)

IMG_6854.jpg picture by pupupossu

Seuraavana vuorossa Pobiti Kamani - kivimetsä. Paikka oli miljoonia vuosia sitten merenpohjaa, jossa on nykyään kalkkikivestä muodostuneita pylväitä. Pylväät olivat hauskoja. Tässä yksinäinen mies.

IMG_6871.jpg picture by pupupossu

Kivipylväitä halaamalla sai positiivista energiaa. Uskokoon ken tahtoo. Minä kyllä uskon. Mies ei usko, mutta suostui halaamaan. Kuvaa ei saa julkaista. Kaikki hauska on julkaisemiskiellossa.

IMG_6872.jpg picture by pupupossu

Varnan kaupunki oli viimeinen retken kohde. Samanlainen bulgarialaisostoskatu kuin Burgasissa oli myös täällä. Tai siis samanlaista tavaraa. Mutta löytyi yksi todellinen helmikin sieltä kauppojen keskeltä: lankakauppa.

IMG_6906.jpg picture by pupupossu

Villalangat olivat hinnaltaan 0,90 - 3 euroa/100g. Joten ostin jotakin pois. En tiedä mitä näistä tekisin, mutta aivan varmasti tarpeeseen tulivat :O) Ja tässä vaiheessa olin jo melkoisen vakuuttunut siitä, että Bulgariaan kannattaa lähteä ostosmatkalle.

Kotimatkalla tai siis matkalla kohti hotellia osoitettiin olevamme loistoturisteja ja osallistuimme oppaan järjestämään tietokilpailuun. Kysymyksiä asioista, joita hän oli päivän aikana kertoillut. Tätä en nyt tässä muuten erikseen mainitsisi, ellemme olisi sattuneet voittamaan :D Purkillinen ruusuhunajaa oli palkintona. Vaikka vieläkin jäi kaivelemaan se, että meni muutamalla vuodella vikaan Turkin sodan ajankohta.

Nessebar

Tästä päivästä piti tulla loman toinen aurinkorantapäivä, mutta toisin kävi. Ilma oli pilvinen ja aamulla satoikin vähän, joten rantaloma peruuntui. Sen sijaan mentiin taas Nessebariin kävelemään ja syömään ja ihmettelemään. Mukavasti meni aika näinkin.

IMG_6918.jpg picture by pupupossu

Ja viimeistään tämän päivän jälkeen kaduin syvästi sitä, että olin aluksi ajatellut, ettei täältä Mustan meren rannikolta löydy minulle mitään ostettavaa. Virkattu pitsiliina oli sellainen pakkojuttu. Tämä minkä ostin, ei ehkä ollut sieltä kauneimmasta päästä, mutta kun se mummo piti niin hyvän myyntipuheen, että menin halpaan. Kuviointina on kuulemma Bulgarian ruusuja. Se oli se juttu, miksi vaihdoin sen nätimmän liinan tähän. Ei tämäkään toki ruma ole.

IMG_6929.jpg picture by pupupossu

Mutta vielä parempaa oli luvassa. Lisää villalankaa. Tämä määrä eli 1100 g maksoi vain 11 euroa eli oli taas ihan edullista. Tässä vaiheessa mietittiin jo, että täytyykö ostaa myös toinen matkalaukku, että saadaan langat menemään kotiin :D Samasta liikkeestä ostettiin myös unihuopa. Villalangasta kudottu. Aivan ihana. Taisi kyllä oikeasti olla päiväpeitto, mutta ei kai se myyjä sitä tiedä mihin käyttöön tämä meillä tulee.

IMG_6933.jpg picture by pupupossu

Ropotamojoki - Sozopol - Pomorie

Ja taasen retki. Ensimmäisellä pysähdyksellä huoltoasemalla me ruokimme kulkukoiraa. Eikö vain kuka tahansa olisi halunnut antaa tälle otukselle oman suklaapatukkansa? Mies kyllä sanoi, että minä annan aivan liian usein kulkukoirille tai -kissoille ruokaa ja samoin kerjäläisille rahaa. Mutta jonkunhan näitäkin on autettava.

IMG_6938.jpg picture by pupupossu

Ropotamojoella pääsimme kiikkerään veneeseen jossa teimme pienen lenkin jokea pitkin. Joessa asustaa kuulemma kilpikonnia ja joen rannoilla villisikoja. Ainoat eläimet mitä tällä risteilyllä näimme oli kaksi haikaraa ja hyttyset. Mutta mielenkiintoiselta nuo haikaratkin näyttivät. Hyttysistä en olisi niin välittänyt. Toin muuten ihan ilmaisena tuliaisena kotiin noin 40 hyttysenpuremaa, joista suurimman paukaman koko on noin Reissumies-leivän suuruinen. Mies sai yhden pureman.

IMG_6944.jpg picture by pupupossu

Sozopolin kylä oli seuraava kohde. Oikein viehättävä vanha paikka tämäkin.

IMG_6992.jpg picture by pupupossu

Siellä lounastimme pitsat ja löysimme vahingossa jälleen yhden mielenkiintoisen kaupan. Kaupan nimi oli 'Kotka & kotka'. Juu. Ainoa bulgariankielinen sana (niiden perustervehdysten ynnä muiden lisäksi) minkä opin oli tuo kotka, joka tarkoittaa kissaa. Siksi menimme heti kauppaan kun oli tuttu tuo sana. Eikä ollut turha käynti. Sillä kaikki myynnissä oleva näytti olevan käsityötä. Ja aika mielenkiintoisia käsitöitä kaiken lisäksi. Ostimme kissan.

IMG_7004.jpg picture by pupupossu

Retken viimeinen pysähdys oli Pomoriessa ja siellä Izbatan viinikellari.

IMG_7008.jpg picture by pupupossu

Täällä maistelimme erilaisia viinejä ja söimme pientä välipalaa. Minulle tämä oli hiukan turha käynti. Viinejä en voinut maistella ja välipalakin oli kasvissyöjän kauhistus. Mutta tästäkin lautasesta sai mies osansa ja ampiainen osansa. Ja kärpäsille loput. Kulkukissan äkkäsin vasta kun olimme jo nousseet pöydästä enkä enää kehdannut mennä hakemaan noita makkaroita killille.

IMG_7014.jpg picture by pupupossu

Koska en voinut maistella viinejä, jouduimme ostamaan pullon tuliaisiksi myöhempää maistelua varten. Bulgariassa on kuulemma tapana, että synnyttäneelle naiselle tarjotaan heti synnytyksen jälkeen viiniä. Sanoin, että minulle voi sitten varmaan tuon tuliaispullollisen antaa. Katsotaan nyt :O)

IMG_6778.jpg picture by pupupossu

Matka Bulgariaan oli mukava. Näimme paljon, saimme rantalomamme ja löytyi edullista ostettavaakin. Vaikka matkan aluksi päätin, etten enää tuonne koskaan mene niin joudun vähän perumaan sanojani. Päätimme loppulomasta, että joskus menemme lentäen jonnekin päin Bulgariaa - ehkä pääkaupunki Sofiaan. Ostamme sieltä Ladan, tuollaisen nappisilmän. Sillä sitten palaamme takaisin kotiin.