Mistäköhän alkaisi... Jos vaikka tuosta kissasta. Se on nyt sitten kierrellyt meidän pihalla tämän päivän ja omat kissat on ihan hermona. Toinen murisee ja toinen pelkää kun toinen murisee. Voi voi. Vaan oma moka, mitäs menin ruokkimaan sitä! Se taitaa olla naapurin uusi kissa, ainakin se pyörii vielä enemmän heidän pihalla ja rappusilla kuin meillä. Seuraillaan tilannetta.

Päivällä käytiin mun kotipaikalla tavaranhakumatkalla. Talo on tyhjillään muuten, mutta vintti on täynnä kaikkea vanhaa roinaa - lähinnä mun ja mun veljen vanhoja ja risoja leluja, koulukirjoja ja vaatteita. Ei mitään arvokasta muuten kuin muistoarvoltaan. Ja parhaat ja ehjät on jo aikaisemmin otettu parempaan talteen sieltä.

Matkan tarkoituksia oli kaksi: Mies kerää mulle koivunoksia askarteluun ja haetaan mun vanha nukkekoti omiin nurkkiin pyörimään. Pitkän aikaa olen jo mielessä pyöritellyt tuota nukkekotia ja varsinkin kun olen käynyt toisten blogeissa ihastelemassa kauniita taloja ja huonekaluja ja kaikkea sitä kivaa mitä niihin voi tehdä.

Eli kotiin tuomisina oli Lundby ja pieni laatikollinen kalusteita. Ja kaikki aivan kamalassa kunnossa - risoja ja likaisia. Mutta tästä se sitten alkaa jossain vaiheessa mun nukkekotiharrastus. Ihan kun tekemistä ei olisi tarpeeksi :O)

331691.jpg

Sain tämän joululahjaksi kun olin 5 eli vuonna 1974. Sain sen täysin kalustettuna, neljällä nukella ja yhdellä autolla. Nukkeja ei enää ole eikä autoa ja kalusteitakin on jäljellä vain muutama ja kaikki risoja. Tuohon kuuluu myös kolmas irrallinen kerros missä on yksi huone ja autotalli, ei vaan näy kuvassa. Heti jouluaattona kun sain tämän revin siitä katon irti koska se oli minusta liian pimeä. Muistan kyllä hyvin, että leikin tällä paljon ja erityisesti ylimmässä kerroksessa - muualla ei ollut tarpeeksi valoa. Katsotaan nyt koska ehdin aloittamaan remontin ja millä vauhdilla etenen. Ainakin se on nyt päässyt sinne kotiin minne se kuuluu :)

Muita tuomisia vintiltä  oli auton takapenkillinen: matto, tuoli, Enid Blytonin Viisikko-kirjat, Helena-kirjat, mun pikkutyttönä askartelemia kortteja äidille ja isälle, mun pikkutyttönä tekemiä käsitöitä (nämä sai hyvät naurut), pieni pussillinen pienten lasten lapasia ja sukkia (mun ja veljen), puikkoja ja virkkuukoukkuja, mun vanhoja kouluvihkoja (nämä nauratti vielä enemmän ja vähän hävettikin, vitsit mulla on ollut hurja nuoruus!), perunakappa ja äidin vanha keittokirja. Ja kaikki tosi likaisia. Niin ja niitä koivunoksia ja vähän polttopuita oli takakontissa.

Kiva reissu. Nähtiin matkalla yhden talon pihalla iso ankkalauma. Näytti hauskalta kun ne paineli porukassa eteenpäin :)

Tällaisia lapasia oli siinä vintiltä tuodussa pussissa. Mummo neuloi aina meille lapsille näitä. En tiedä miten tuo neulotaan, enkä tiedä osaanko tutkia ja tulkita oikein valmiista lapasesta. Tietääkö joku mallin nimen tai ohjetta miten tehdään? Olisi kiva opetella ja tehdä yhdet kun mun kaikki omat tällaiset on jo käytetty rikki. Nämä vain on ehjät, mutta ei mahdu enää käteen :)

331772.jpg

Siinä on siis nurjia silmukoita ja välillä tehty oikealla tuo punainen kuvio. Mutta onkohan jotain neulomatta jättämisiä tai jotain muuta abrakadabraa siinä myös vai pelkkää oikeaa ja nurjaa ja värin vaihtoa? Kiva jos joku tietää ja kertoo :)

Nyt suihkuun ja sitten sohvalle telkkaria tuijottamaan ja virkkamaan!