Oltiin viikko Ruotsissa autolla ja teltalla. Etukäteen suunnitelmissa oli käynti Kolmårdenissa. Toivo halusi nähdä kirahvin ja päästä uimaan. Minä haaveilin käynnistä Zetasissa. Kaikki toiveet ja haaveet toteutuivat. Ja paljon muutakin.

Lauantai

Laivalla mentiin. Eipä siinä mitään ihmeellistä. Katseltiin merta kannelta ja sisältä. Yksi kävi tanssimassa. Syötiin eväitä. Eniten aikaa vietettiin kuitenkin leikkihuoneessa. Huoh. Kaksi meni edestakaisin posket innosta punaisina. Onneksi oli kutimet mukana. Valmistui monta settiä hihaa.

Sunnuntai

Saavuttiin Ruotsiin. Ajeltiin Norrköpingiin, missä käytiin kahvilla. Sen jälkeen suuntana oli Kolmårdenin leriintäalue, minne laitettiin teltta pystyyn. Leirintäalueella oli hyvät suihkut, vessat ja keittiöt. Ihan loistava paikka, vaikka melko kallis.

Sitten. Joku törppö ajoi päin vesipostia, joka sijaitsi meidän teltan vieressä. Maa vietti sen verran, että vesi valui teltalle päin. Ojan kaivaminen vasaralla ei onnistunut ihan parhaiten. Retkitarvikelistalle lisättiin pieni lapio. Jouduttiin siirtämään telttaa. Onneksi se onnistui ilman purkamista. Ja lopulta tuli huoltomieskin korjaamaan vesipisteen.

Sitten toteutui miehen pahin painajainen. Ilmatäytteisessä patjassa oli reikä. Joo, ei kokeiltu kotona onko ehjä. Paikkaustarvikkeista oli mukana paikka - kontaktiliima oli jäänyt kotiin. Työkalupakista löytyi sähköteippiä, millä paikattiin reikä. Se piti sen verran, että ilmaa täytyi pumpata patjaan vain viisi kertaa yön aikana. Retkitarvikelistalle lisättiin kontaktiliima ja jeesusteippi. Seuraavana päivänä kaupasta ostettiin sopivaa liimaa ja laitettiin paikka. Enää ei tarvinut öisin pumppailla.

Koska yöllä joutui jo muutenkin heräilemään ei ylimääräinen herätys tuntunut missään. Teltan eteiseen oli unohtunut rypälerasia ja se ilmeisesti houkutteli paikalle jalkapallon kokoisen siilin. Siilin rapistelu teltan muoveissa oli häiritsevää ja siilistä oli päästävä eroon. Sen nostaminen paljain käsin ei onnistunut. Retkitarvikelistalle lisättiin paksut rukkaset. Siili onneksi pelästyi tömistelyä ja taskulamppua ja poistui itse paikalta niin kovaa, ettei perässä pysynyt. Surkea kuva saatiin pakenevasta siilistä.

Kaikesta tapahtumasta huolimatta lapset nukkuivat kuin tukit. Ja heräsivät aamulla virkeinä ennen kuutta.

Maanantai

Koska herätys oli aikainen, ehdittiin Kolmårdeniin heti avaamisaikaan ja ehdittiin olla siellä koko päivän. Pääsymaksut olivat aika suolaiset, mutta kahvi edullista.

Nähtiin varmaan kaikki eläimet. Paras eläimistä oli tietenkin se kirahvi. Ja ne kaikki vuohet, joita pääsi silittämään.

Köysirata oli myös kiva ja niin jännittävä, että siinä seisottiin hievahtamatta paikallaan katselemassa. Vähän ennen köysiradalle menoa alkoi sade, joka kesti muutaman tunnin. Koska Ruotsissa on kaikki paremmin, ihmiset kauniimpia, rikkaampia, onnellisempia, reippaampia ja raikkaampia ja Euroviisuissa on voitettu useammin, on Volvot ja Abbat ja vaikka mitä, niin tietysti sadekin on paljon rankempaa kuin Suomessa. Sadevaatteista huolimatta kastuttiin alusvaatteita myöten. Mutta se ei menoa haitannut eikä hymy hyytynyt.

Kolmårdenissa käytiin ainakin kahdessa leikkipuistossa. Silloin oli sade jo loppunut ja vauhti yltynyt.

Päivästä väsyneinä palattiin leirintäalueelle. Toivo kävi uimassa. Kaikki pojan matkatoiveet toteutuivat samana päivänä. Leikkikenttä no 4 oli leirintäalueen rannalla. Ja taas minä seisoskelin katsomassa liukumäessä laskevaa poikaa.

Tiistai

Kasattiin teltta ja tavarat ja lähdettiin ajelemaan pohjoiseen. Poikettiin matkalla Järnassa kahvilla. Ihana kahvila myllyn ja leipomon yhteydessä. Ja ihanaa kakkua. Oli se kahvikin ihan hyvää.

Minun matkahaaveeni toteutui seuraavaksi kun poikettiin Zetasissa. Kiva puutarhamyymälä, jossa oli vaikka mitä katseltavaa ja ostettavaa. Puita ja pensaita en edes katsellut, perennojakin oli jo niin paljon erilaisia. Kolme ostin. Ja sain ne hengissä kotiin asti.

Teltta pystytettiin seuraavaksi Vaxholmin leirintäalueelle. Ei mikään edullinen paikka ja pesutilat oli ihan hanurista. Siellä kuitenkin yövyttiin loput kolme yötä. Olihan siellä isoja puolijoukkuetelttoja, joiden ympäri oli kiva juoksennella. Ja tietenkin leikkikenttä no 5. Minä en sen vieressä seisoskellut, mies hoiti homman samalla kun kävi tiskaamassa.

Keskiviikko

Aamupalan jälkeen lähdettiin ajelemaan Sigtunaan. Sigtuna on Ruotsin vanhin kaupunki ja oikein viehättävä pikkupaikka. Käveltiin kaupungilla, ihasteltiin riimukiviä, käytiin kahvilla ja hyvällä pullalla, tutustuttiin leikkikenttä no kuuteen, syötiin rannassa eväät ja ruokittiin sorsia.

Sigtunan jälkeen poikettiin Steningen linnassa. Linna oli suljettu remontin takia, joten patsasteltiin pelkästään puutarhassa. Jonka jälkeen tehtiin tuttavuutta leikkikenttään no 7. Että sellaisia siis löytyy myös linnojenkin pihoilta.

Ennen leiriin menemistä poikettiin Vaxholmissa. Tehtiin lähinnä kierros satamassa. Ihmeteltiin ja ihasteltiin isoja veneitä. Aika moni muu ihmetteli meidän lasten tyyliä rattaissa.

Torstai

Koska edellisenä päivänä ei päästy linnaan sisälle, oli tarkoitus löytää sellainen linna, jonne pääsisi. Ja löytyihän se. Gripsholmin linna Mariefredissa. Se oli vielä kaiken lisäksi oikein hieno linna. Siellä olisi ollut vaikka mitä mielenkiintoista nähtävää, mutta koska kiersin sitä Tyynen kanssa, tuli tehtyä aika nopea kierros. Seuraavassa linnassa on minun vuoro olla Toivon kanssa.

Linnakierroksen jälkeen käytiin syömässä ja jatkettiin Mariefredin kaupunkiin. Se oli myös viehättävä pieni kaupunki, jossa oli paljon kivoja pieniä putiikkeja ja hieno pieni höyryveturi. Ja leikkikenttä tietenkin. No 8.

Saatiin täälläkin paljon huomiota vaunujen kanssa. Mietittiin, johtuiko ne katseet (iloiset ja hymyilevät, jotkut nuhtelevat ja kauhistuneet) vaunujen ulkonäöstä ja kunnosta Ruotsissa nähtiin ainoastaan uusia vaunuja ja rattaita, vai lasten tavasta matkustaa.

Illalla käytiin vielä Vaxholmissa syömässä ja hiukan katselemassa satamaa. Ja minä siinä ihanassa kukkakaupassa jo toista kertaa ostoksilla.

Perjantai

Pakattiin tavarat ja teltta. Mies esitteli ylpeänä, kun sai meidän teltan ensimmäistä kertaa ikinä niin hyvin sullottua, että se mahtui sille kuuluvaan säilytyskassiin niin, että kassin vetoketju meni kiinni.

Ajeltiin Tukholmaan, etsittiin parkkihalli ja lähdettiin kävellen vanhaan kaupunkiin. Siellä käytiin kahvilla ja kuultiin niin paljon Suomen kieltä, ettei edes Suomessa kuule. Käytiin tavaratalossa leluostoksilla ja todettiin, että Åhlensin tavaratalossa on surkea leluosasto ja NK:ssa hyvä. Mutta aikaa enää niin vähän, ettei oikein kunnolla ehtinyt kaikkea katsoa.

Ajettiin laivaan ja siellä syömään. Jonka jälkeen leikkihuoneeseen. Järjestysnumero 8. Tämä oli matka, jolla käytiin niin monessa leikkipaikassa, ettei tähän mennessä olla edes yhteensä käyty.

Lauantaina kotiin. Matka oli oikein kiva ja onnistunut. Lapset käyttäytyivät yhtä päivää lukuun ottamatta hyvin. Tuliaisiksi itselle ostin muutaman perennan, vähän pikkutavaraa, huivin ja uuden rahapussin.

Kotiin ajaessa mies huomasi, että sen silmälasit jäivät sinne hyvin pakattuun telttaan. Mutta äsken kun teltta otettiin paketista tuulettumaan, lasit löytyivät ehjinä teltan sisältä. Mutta ne ovatkin madeinsweden.