Lomamatka tai paremminkin häämatka Pariisiin on onnellisesti takana ja rahapussi tyhjänä :O) Matkaan lähdettiin aikaisin torstaiaamuna ja viime yönä oli paluu. Ja tänään jo heti arki koitti työpäivän merkeissä.

Mutta matkasta. Lennot varasin suoraan Finnairilta ja hotellin Ebookersilta. Hotelli ei ollut se edullisin tällä kertaa, mutta ihan sieltä halvimmasta päästä, taisi olla toiseksi edullisin.

Matkan tarkoitus oli lähinnä katsastaa muutama nähtävyys ja sen lisäksi vain istuskella ja ihmetellä ihmisvilinää. Ja tietysti syödä hyvin. Ja tehdä vähän ostoksia. Kaikki tämä myös tapahtui.

Notre Dame oli ensimmäinen tutustumiskohde. Vaikka meistä kumpikin oli siellä jo joskus käynyt. Mutta paikka on niin hieno, että mieli teki sinne uudelleen.

IMG_6111.jpg picture by pupupossu

Kellonsoittajan tasolle en jaksanut 387 porrasta kävellä, joten tyydyimme ihailemaan katedraalia sisältä ja ulkoa.

Pariisissa etäisyydet ovat suuret eikä käveleminen ollut nyt kivaa. Metrolla liikuttiin siis paljon. Se oli kivaa. Ainakin raskaana oleville naisille voin suositella Pariisin metroja sillä ruuhkametroissa istumapaikka heltisi saman tien kun metroon astui sisälle. Ja jos ei ole raskaana, voi aina laittaa tyynyn puseron sisälle, jos ei jaksa seisoa :O)

IMG_6190.jpg picture by pupupossu

Eiffelin torni oli myös pakollinen kohde. Tietysti. Mutta sekin vain ulkopuolelta. Jos menee Pariisiin kesällä ja etenkin elokuussa voi olla varma, että joka paikka on pullollaan muitakin turisteja. Ja jonot sen mukaiset. Eli mieluummin katselimme ihmisiä ja istuskelimme, kuin jonotimme torniin. Ja tornin näkee paremmin ulkopuolelta. Eikö vain.

IMG_6163.jpg picture by pupupossu

Joku meistä taisi nukahtaa sinne Eiffelin tornin puistoon.

IMG_6150.jpg picture by pupupossu

Hotelli kun oli sieltä halvimmasta päästä niin maisematkin olivat sen mukaiset. Hotelli sijaitsi Gare du Nord -aseman lähettyvillä, joten niillä kulmilla vilisi paljon työttömiä, kodittomia ja puliukkoja. Paikka taisi olla aika keskellä mustien asuinaluetta, koska muun väristä porukkaa ei siellä paljon näkynyt. Paitsi hotellin muut asukkaat.

IMG_6179.jpg picture by pupupossu

Toisena päivänä kävimme katsastamassa Sacré-Coeurin kirkon ja Montmartren kaupunginosan. Nämä portaat jaksoin kävellä, kun oltiin heti aamusta liikkeellä. Eikä vielä aurinko niin kovasti porottanut.

IMG_6195.jpg picture by pupupossu

Tämä päivä meni muuten kaupungilla ihmetellessä. Latinalaiskorttelit tulivat myös tutuksi. Siellä oli ruokapaikkoja niin paljon, että oli vaikea valita missä ja mitä söisi. Ruoka oli hyvää, mutta kallista.

Muu päivän ohjelma oli ostoksilla käyminen. Jostain syystä tällä kertaa eivät vaatekaupat jaksaneet kiinnostaa yhtään. Mutta Galeries Lafayette -tavaratalon vauvanvaate- ja leluosastolla taisi vierähtää aikaa melko reippaasti. Tosin me ei ostettu tulevalle vauvalle Baby Dioria eikä Burberryä - kun olisi sitten mennyt koko matkakassa pelkkiin sukkiin. Mutta jotain löytyi silti.

Tämän päivän jälkeen oli aika väsynyt olo. Ostoksilla kiertäminen on rankkaa. Ja tietysti kotimetroaseman liukuportaat olivat illalla rikki. Rappuset oli pakko jaksaa raahautua ylös. Aamun reippaana käveltyjen rappujen hassu naama ei jaksanut illalla hymyilyttää.

IMG_6277.jpg picture by pupupossu

Lauantaina käytimme kulkuneuvona metron lisäksi Batobussia. Eli päiväliput vesibussiin, joka seilasi Seinellä ja pysähtyi omilla pysäkeillään. Hauska tapa viettää aikaa. Pääsee liikkumaan paikasta toiseen ja samalla saa risteilyn.

IMG_6289.jpg picture by pupupossu

Batobussin kyydissä ajelimme pikaisesti vilkaisemaan miltä näyttää Champs-Elysées ja Riemukaari. Tämä oli pikainen visiitti ja suorastaan pelkkä haistelumatka rikkaiden ostoskujille. Ei innostanut meitä.

Batobussin kyydissä jatkoimme illaksi Jardin des Plantes -puistoon eväsretkelle. Mukana oli patonkia, mansikoita, suklaata ja juomat. Ei sen kummempaa, mutta tämä oli mukavaa. Ennenkuin vartija tuli häätämään meidät pois. Puisto meni kiinni jo kahdeksalta, joten retki loppui aikaisin. Eväät ehdittiin syödä.

IMG_6360.jpg picture by pupupossu

Hotellin ranskalaiselta parvekkeelta oli myös illalla tämä kaunis näky. Sacré-Coeur auringonlaskussa. Kiva sitä oli katsella.

IMG_6368.jpg picture by pupupossu

Viimeisenä helteisenä päivänä käytiin Louvressa. Sinne on joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina ilmainen sisäänpääsy. Ja sen huomasi. Jonot olivat törkeän pitkät. Mutta siitä kun asetuimme jonon päähän kesti vain 20 minuuttia kun olimme jo sisällä. Ja tunti siihen kun näimme Mona Lisan :O)

Louvressa käynnin tarkoituksena oli ainoastaan käydä katsomassa Mona Lisa ja Milon Venus. Ja kumpikin nähtiin. Ja kumpaakin kuvattiin. Eikä oltu yksin.

IMG_6389.jpg picture by pupupossu

Louvren kaunis lasipyramidisisäänkäynti.

IMG_6379.jpg picture by pupupossu

Mona Lisan hymyä kauniimpaa hymyä ei maailmassa ole. Niin väitetään. Mutta Milon Venuksen vartalolle löytyy kyllä voittaja. Ainakin miehen mielestä :O)

IMG_6392.jpg picture by pupupossu IMG_6398.jpg picture by pupupossu

Pikainen käynti Louvressa oli kuitenkin mielenkiintoinen. Sinne voisi joskus palata talvisaikaan vaikka koko päiväksi. Koska siellä on paljon muutakin nähtävää kuin se pieni töherrys paksun lasin ja ihmismassan takana. Miehen sanoja lainaan tässä.

Sunnuntaina oli lämmintä reilusti yli 30 astetta. Ja seisova ilma. Louvren jälkeen ei oikein jaksanut muuta kuin juoda vettä ja istua varjossa. Kunnes sitten vähän vahingossa eksyimme Marché aux Fleurs -kukkatorille. Upea paikka. Myytävänä kukkia ja lintuja ja kukkia ja lintuhäkkejä ja kukkia ja lemmikkien tarvikkeita ja lintuja ja kukkia ja kaikkea ihanaa pikku sälää. Ja rahat jo lopussa kun löydettiin tori. Tai ainakin viimeistään siellä käynnin jälkeen. Nyt ainakin tiedän minne suunnistan Pariisissa ensimmäisenä kun menen sinne seuraavan kerran.

IMG_6432.jpg picture by pupupossu

Matka Pariisiin oli kiva pieni viikonloppureissu. Voisin tehdä toistekin. Rahaa tarvitsee vain paljon mukaan, kun kaikki maksaa jotain. Joku enemmän ja joku vähemmän. Yleensä enemmän. Kiinnostuneille joitain hintatärppejä:

• Metroliput 10 lipun satsi 11,10 euroa
  • Junaliput lentoasemalta Pariisin keskustaan 16,20 kahdelta
  • Eiffelin tornin hissi toiselle tasanteelle 7,80, ylös asti 11,50. Rappusia pääsee halvemmalla.
  • Sacré-Coeur -kirkko ilmainen
  • Samoin Notre Dame. Portaiden nousemisesta olisi joutunut maksamaan, en nyt muista mitä.
  • Postimerkki Suomeen 0,54 euroa.
  • Batobussin päivälippu 12 euroa, kahden päivän lippu 15.
  • Baby-Diorin neuletakki noin 300 euroa.
  • 500 ml vesipullo hotellin automaatissa 2 euroa, metroaseman automaatissa 1,50 euroa ja museoiden + kirkkojen pihoilla olevilta kaupustelijoilta 1 euro.
  • Metroasemien vessat ilmaisia, mutta ainahan sitä siivoojille tippi jätettiin.

Nyt nukkumaan. Huomenna on taas työpäivä. Tuliasista kerron myöhemmin. Niitäkin kun tuli ostettua. Au revoir!