Kaksi ja puoli vuotta on se ikä, mikä Tyynelle tuli  täyteen jo heinäkuun alussa. Mutta kun silloin ei Vuodatus toiminut, niin asian päivittäminen jäi. Ja nyt kun on Tyynenpäivä, voi asiaan taas palata. Kyllähän se vieläkin kaksipuolikas on ihan täysin.

Uhmaikä

Kaksipuolikkaan uhmaikä tuli hiukan viiveellä Tyynelle, mutta tuli se sittenkin. Aika liikuttavaa ja ihan hyvin hanskattavaa se on ja aivan liian usein meinaa pokka pettää, kun kohtaus tulee. Ja sanomattakin on selvää, että väsyneenä niitä sattuu. Eikä vielä ole kaupassa tullut kertaakaan itkupotkuraivareita. Eikä kotonakaan. Kovin on lieviä, vaikka niitä usein sattuukin. Äiskä, minulla on paha mieli, sinun pitää lohduttaa minua.

Nukahtamisen helppous

Vieläkään ei voi ymmärtää, miten joku näin pieni voi käydä nukkumaan ja nukahtaa näin helposti. Siinä missä Toivon kanssa taisteltiin päiväunille menosta ja nukuttaminen kesti hyvinkin jopa 1½ tuntia, Tyyne juoksee hakemaan jonkin unikaverin ja sitten juoksee nukkumaan päiväunille. Ja jää itsekseen nukkumaan ja nukahtaa heti. Samoin on yöunien kanssa, tosin silloin luetaan myös iltasatu. Päiväunet Tyyne nukkuu joka päivä, jos vain on mahdollista. Ja tarvitsee ne kyllä joka päivä. Unet kestävät 2 - 3 tuntia. Hyvää yötä, kauniita unia, oman kuvia. Toivo ei sanonut minulle hyvää yötä. Sano Toivo minulle hyvää yötä oman kuvia.

Ruokailu

Syö hyvin ja aina kun mahdollista. Välillä melkein ärsyttää kun tulee kerjäämään pöytään, ennen kuin ruoka on edes valmista. On ennakkoluuloinen, mutta usean maistelukerran jälkeen saattaa joku inhokki muuttua herkuksi. Paitsi perunat. Ne eivät vain uppoa muualla kuin keitoissa. Tykkää tosi paljon kalasta, hedelmistä, suolakurkusta, juustosta, kurkusta, tomaatista, parsakaalista, nakeista, paprikasta, marjoista. Makaronin päälle haluaa aina pestoa. Minun tortilloihin laitetaan ainakin kurkkua, tomaattia, paprikaa, totatota juustoa, kastiketta ja kanaa. Ei sipulia.

Puhe

Puhuminen alkoi hyvin aikaisin ja ensimmäiset lauseetkin tulivat jo alle puolitoistavuotiaana. Puhuu hyvin, paljon ja koko ajan. Täällä ei välillä saa suunvuoroa kun Tyyne on aina äänessä. Sanoo minua nykään nimellä äiskä, paitsi kun on oikea hätä, niin silloin olen äiti. Saa ihan hillittömät hepulit kun sanon koko nimeni. Ruokakaupassa Tyyne loikoilee ostoskärryissä sivuttain ja puhuu tai laulaa kovempaa kuin kaupan kuulutukset. Tyypillistä on, että kassa sanoo Tyynelle: Sinäkö se olitkin. Silloin menee jauhot suuhun ja tyttö on hiljaa lopun aikaa. Tai ihan vähän kuiskaa. Minä olen Tyyne Tapio Hermanni. Eiku en muistakkaan.

Leikit

Koska on se isoveli, niin silloinhan leikitään aina samoja leikkejä. Legoilla, junilla, autoilla, nukeilla ja ihan millä vain ja mitä vain se isoveli nyt ikinä tekeekään. Ja kaikki mitä se tekee on ihailtavaa ja hienoa. Tällä hetkellä suosikkeja on värittäminen, ritarileikit, Legoleikit ja Muumit. Tyyne pitää myös lukemisesta ja laulamisesta. Jos Toivo on kerhossa tai naapurissa, Tyyne käyttää oman ajan leikkimällä itsekseen, eikä ole vähääkään kiinnostunut siitä mitä minä teen. Se on Tyynen laatuaikaa itsensä kanssa, ilman määräilevää isoveljeä. Usein yksin ollessa leikin kohteena on joku sellainen Toivon lelu, johon tyttö ei saa muulloin koskea. Sitten kun minä olen iso tyttö, sitten kun minä menen kerhoon.

8000435963_3b0b36c73e.jpg


Tyyne on eläinrakas. Tiettyyn rajaan asti. Pelkää isoja eläimiä, mutta kaikki kissaa pienemmät on rakkaita. Etenkin kissat, kastemadot, leppäkertut ja lehtokotilot. Kissoista Aune on päässyt Tyynen suosikiksi. Aina kun mahdollsita, Tyyne rahaa Aunea sylissä ja silittää ja leikittää ja ties mitä. Aune on minun rakas. Kisut rakastaa minua tosi paljon.

Ulkona Tyyne tykkää olla vaikka koko päivän. Keinuu enimmäkseen ja näpertää jotain omia pikku juttujaan, syö marjoja, kerää lehtokotiloita ja kastematoja, kerää kukkia, auttaa äitiä ja ajelee mopolla. Ensimmäinen ja ikuinen riidan aihe meillä on ollut mopo. Kun ei ole ollut kuin yksi ja sillä ne tietysti aina halusivat ajaa samaan aikaan. Viime viikolla Tyyne sai serkun vanhan ja nyt on asiat paremmin kuin hyvin. Ulkoriidat vähenivät 99 %. Katso tätä temppua, näin kovaa minä keinun.

Potta

Päivävaippa jäi pois kaksivuotiaana, yövaippa toukokuussa. Eli kesä on mennyt vaipatta ja ihan hyvin sujuu. Vahinkoja sattuu, mutta eipä kovin usein. Alushousut eivät ole mitkään pikkarit tai alkkarit vaan kalsarit. Ja kaikkein rakkaimmat on ne parit Toivon vanhat. Nämä jalkapallokalsarit on minun parhaat ja rakkaat ja ne on ihanat.

Love is in the air

Tyyne rakastaa kaikkia ja kaikki rakastavat Tyyneä. Ja onhan se oma pieni rakas käkkäräpää. Kaikki omenat rakastavat minua ja minä rakastan kaikkia lehtokotiloita. Minä rakastan äitiä, Toivoa ja iskää. Ja kaikkia kisuja. Kisut rakastavat minua.

8000435805_79ccc9eb25.jpg