Tämän lumisateisen päivän minua on lämmittänyt eilen valmiiksi neulottu slipoveri. Sliparia olen etsinyt kaupoista varmaan jo kaksi vuotta. Olenko nirso, vai mikä on kun sopivaa ei ole löytynyt. Ja tavallisen liivin neulominen ei ole minua innostanut. Mutta kun törmäsin tähän malliin, tiesin heti, että tuossa on se minkä haluan.

Eilen illalla tämä valmistui ja yön yli oli pingotuksessa. Ja nyt päällä :O)

Lankana oli harmaata Novitan Ainoa, jonka itse värjäsin lila-puna-kirjavaksi. Lankojen kulutus oli 270 g. Puikot no 5. Sliparin alku ja loppu on neulottu pitkillä puikoilla, keskiosa, hihansuut ja kaula-aukko pyöröllä. Malli löytyi Ullasta nimellä Green day. Mun liivi on nyt on sitten nimeltänsä Purple day :O)

Neulomisen pohdinnat sitten. Tein tämän viikossa, mikä on minulle suuri ja iso saavutus. Enkä edes neulonut joka päivä, käsien kipuilu sen esti. Tein tässä varmaan ennätyksen. Syy löytyy ehkä siitä kun olin valtavan innostunut tästä neuleesta. Malli oli oikea ja värin vaihtuminen langassa sekä palmikot pitivät neulomisen mielenkiinnon ja riittävän vaihtelun yllä. Lapasia isommat neuleet tuppaavat kyllästyttämään minua kun sitä yhtä ja samaa pitää tehdä kauan - olenhan hidas neuloja. 

Neulominen ilman ongelmia ei olisi mitään, joten tulihan niitäkin vastaan tätä tehdessä. Heti alussa palmikoissa tuli moka. Huomasin sen vasta pidemmälle ehdittyä, ja koska en halunnut purkaa (pelkäsin purkamisen vievän innostuksen) niin toistin sitten tahallani samaa virhettä melkein koko palmikon ajan. Paitsi ihan lopussa aloin tekemään palmikkoa oikein ja niin se on alhaalta vähän hassun näköinen ja ylhäältä tehty oikein.  Vaan minua se ei haittaa. Toinen ongelma oli se, kun minulla ei ollut kuin 80 cm pitkä no 5 pyöröpuikko ja sillä oli kyllä aika hankala neuloa hihansuut. Ohjeessahan oli toki mainittu 40 cm pitkä pyörö, mutta kun hihansuiden neulomisen vuoro tuli eilen illalla ja kaupat oli siinä vaiheessa jo kiinni. En kuitenkaan voinut olla tekemättä loppuun ja valmista tuli myös vaikealla tavalla. Silti loppujen lopuksi oli hyvä, etten ehtinyt kauppaan puikko-ostoksille, sillä tänään löysin työhuonettani siivotessa 40 cm pitkän pyöröpuikon no 5....

Ja vielä se, että ohjeessa oli langan menekki 200 g ja mulla meni 270 g, Mun pitäisi oma suuri menekki jo tietää ennakkoon, mutta joka kerta  olen yhtä hämmästynyt :)

Se pitää vielä myös mainita, että paksu Aino-lanka ei ehkä tee hirveästi oikeautta vyötärölle vartalonmyötäisessä neuleessa, mutta ei haittaa, lämmin on...ja ihana :O)

***

Siivosin siis tänään mun työhuonetta. Se on niin kamalassa sotkussa aina ja pysyy siistinä vain vähän aikaa. Sain syksyllä siivottua siellä askartelutarvikkeet, napit, nauhat, neulat ja kaikki pikkunippelit oikein hyvin järjestykseen omiin laatikoihinsa ja niiden järjestys on pysynyt aika hyvin. Kun on tarpeeksi pieniä rasioita ja laatikoita eri tarvikkeille ei sotkua pääse niissä syntymään, mutta nuo langat ja kankaat! Mulla ei ole kunnon isoa kaappia ja kaikki kankaat on lattialla pinoissa ja siitä ne sitten leviävät vähän sinne ja tänne ja vievät vielä hirveän paljon tilaakin. Langat on sentään koreissa. Kaappia siis kaipailen, että saisin jonkinlaista järjestystä pidettyä.

Kävin siivotessa läpi keskeneräiset käsityöt ja niitä on sekä paljon että vähän. Paljon on ommeltavia vaatteita. Leikattuja on vaikka kuinka, mutta kun ei vain ole kiinnostanut tehdä. Niitä en käy tässä luettelemaan. Tarkoitus olisi kuitenkin, että tekisin ainakin yhden vaatteen viikossa valmiiksi - ainakin niistä, mitkä on jo valmiiksi leikattu, ei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä.

Neulomuksia ja virkkauksia ei ole kesken sentään kovin montaa.

  1. Pihatyöpusero. Musta poolo Teddy-langalla. Tylsää tylsää. Musta lanka, ei kuvioita. Eteen tulossa joitakin pompuloita, mutta takakappale on työn alla. Tämä on ollut kesken vasta vähän aikaa.
  2. Paperinaruverho. Verkkoa ja vain pienen pieni, mutta niin hankala tehdä.
  3. Pitsit käsipyyhkeisiin. Kaksi täysin valmista, yhdestä puuttuu kerros ja yksi kokonaan. Ollut kesken kaksi vuotta.
  4. Virkattu verkkohuivi. Ihana kirjava lanka, mutta sitä on niin vähän, että olen aloittanut ja purkanut, aloittanut ja purkanut, aloittanut.... Taidan taas purkaa ja tehdä jotain, mihin tiedän langan varmasti riittävän.
  5. Isoäidin neliöistä pusero. Paloja on jo aika paljon, riittäisi liiviin, mutta haluankin puseron, koska olen saanut juuri liivin :)
  6. Virkatuista neliöistä harmaa huivi. Tämän piti tulla ystävälle joululahjaksi vaan toisin kävi. Ehkä ensi jouluksi.

Päätin ja jo ääneenkin sanoin (huono huono, todistajan kuullen vielä), että uutta neuletta tai virkkausta en aloita ennenkuin olen tehnyt yhden keskeneräisen loppuun. Eli nyt on vuorossa joku noista, sitten saan aloittaa ihan uuden, sitten taas joku listalta. Nyt kun vain tietäisin mistä aloittaa. Ehkä pyyhepitsi. Olisi kai helpoin ja nopein. Ja sitten voisin tehdä taas jotain kivaa.

Ja vielä lopuksi. Minäkin sitten innostuin ilmoittautumaan Lankahamstereihin. Olen vain pieni hamsteri, mutta hamsterin koolla ei ole kuulemma väliä, pienetkin pääsevät mukaan. Tämä kuulosti kovin hauskalta :)