Eilinen värjäys oli mulle ensimmäinen kerta kun värjäsin villalankoja. Aikaisemmin olen kyllä värjännyt valmiita huovutettuja töitä samalla menetelmällä sekä pellava- ja puuvillakankaita reaktiivivärikeitoksessa. Ja kyllä mun täytyy vielä värjätä yksi lankakerä kun pahasti näyttää nyt siltä, että kaksi kerää ei riitä. Aloitin siis tekemään liiviä Ullasta bongatulla ohjeella. Tämä oli ohje, jonka nähdessä mulle tuli sellainen tahtoo-tahtoo-tahtoo-haluu-haluu-haluu-pakko saada tollanen -olo. Ja sen saan :)

Tämän päivän tekemisen saldona on muutaman vanhan Kotivinkin lukeminen ja parhaiden sivujen talteen ottaminen, netissä surffaaminen, liivin neulominen (vain neljä kerrosta), telkan tuijottaminen (kaksi jaksoa Perhe on pahin -sarjaa), tomaattisosekeiton valmistaminen ja kahden risutyön viimeistely. Ja hiukan suunnittelutyötäkin on tehty.

Risuista siis seuraavaksi. Ensin valmistui tuvan seinälle yksinkertainen ja helppotekoinen koriste.

335031.jpg 

Pituutta tällä on hiukan yli metri. Rusetit on tehty nauhasta ja epäonnistuneesta huopatyynynpäällisestä leikatusta kukasta. Laitoin siihen vielä pellavanarua, mutta taidan ottaa pois, ei ollut oikein minkään näköinen tai siis näyttää siltä, että siinä repsottaa joitain risuja väärässä paikassa. Ja kiinnitykset on tehty ohuella rautalangalla.

Vaikka olen jonkin verran tehnyt näitä risujuttuja, ei mulle ole koskaan tullut mieleen, että kranssin voi laittaa roikkumaan ennenkuin näin sellasen Risulinnun joulukalenterissa. Sieltä sitten poimin idean (kiitos!) ja tein halvan kopion :O) Tälle tuli siis yhtäkkiä tarve kun siirsin yhden kattokynttelikön toiseen paikkaan ja tässä näytti liian tyhjältä.

335034.jpg

Koivunoksista tehty kranssi roikkuu pellavanarujen varassa ja koristeena on pellavanauhaa, pitsinauhaa, meriheinää ja kuivattuja sitruunasiivuja. Olisin halunnut laittaa siihen käpyjä, mutta mun kävyt oli vielä ihan märkiä, enkä tietenkään jaksanut odottaa niiden kuivamista kun piti saada valmista. Hätähousu. Ehkä kuitenkin nuo sitruunasiivut on siinä ihan hyvät nyt kun ollaan kevättä kohti jo menossa. Tai siis tulisi se talvi ensin. Teen sitten niistä kävyistä jotain muuta tai laitan talteen myöhempää käyttöä varten.